In deze workshop leren de leerlingen:

  • wat frottage is
  • kijken naar kunst van Max Ernst en ander frottagewerk
  • verwoorden wat ze zien, voelen en denken
  • een mening vormen en die van een ander respecteren
  • zichzelf uiten
  • dat kunst maken leuk mag zijn!

Oriënteren: We starten met het bekijken van het werk van Max Ernst. Eén van de eerste kunstenaars die frottage toepaste in zijn kunst. Daarnaast bekijken we ook frottagekunst van anderen. We bespreken wat we zien en luisteren naar elkaars observaties en ideeën.

Onderzoeken en maken: Hierna gaan we zelf aan de slag met het maken van een frottage (frotter = wrijven in het Frans). We starten met een kleine speurtocht naar mooie afdrukken, dit doen we met het materiaal uit de ontdekdozen. Vervolgens maken we hiermee een collage (alweer zo’n Frans woord!) op gekleurd papier.

Evalueren: Aan het eind van de les bekijken we elkaars werk en benoemen we wat we mooi en goed gelukt vinden in elkaars werk. Ook staan we stil bij problemen waar we tegenaan liepen en vertellen elkaar hoe we dat opgelost hebben.