Vreemd portret is een workshop waarin kunst kijken, creatief schrijven en tekenen gecombineerd wordt.

Oriënteren: We starten met het bekijken van een kunstwerk. Dit doen we volgens de VTS-methode. Bij Visual Thinking Strategies gaat het om tijd nemen om open en zonder oordeel te kijken, onderzoeken, luisteren naar en voortbouwen op elkaar. Tegelijkertijd leren kinderen kritisch denken en verbetert hun taalvaardigheid, vergroten hun woordenschat en leren beter formuleren. Er is geen goed of fout, er zijn verschillende kijk- en denkwijzen mogelijk. Leerlingen ervaren dat iedereen anders is, anders kijkt en leren elkaars verschillen te accepteren. De VTS-methode leidt tot verdieping en actieve deelname aan het gesprek. Meer info over VTS: www.vtsnederland.org

Om te ervaren hoe kunstbeschouwing, tekenen en taal op een simpele wijze verbonden kan worden, vullen we het VTSgesprek aan met passende creatief schrijven – en tekenopdrachten. Leerlingen die willen, mogen hun tekst voorlezen.

Daarna verwerken de leerlingen op eigen wijze de tekst en het portret in één werkstuk. In iedere fase van de workshop zal worden benadrukt dat iedereen anders werkt en denkt en dat dat helemaal oké is.